|
|
|
|
O grafice wektorowej. |
 |
Grafika wektorowa
(obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki
komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur
geometrycznych (w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył
geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej),
umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie
współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym. Oprócz
grafiki wektorowej jest jeszcze grafika rastrowa, która nie jest
aż tak bardzo zaawansowana.
Podczas
powiększania obrazu rastrowego będzie w końcu widać poszczególne
piksele,
natomiast podczas powiększania obrazu wektorowego będzie widać
ostre kształty figur geometrycznych, z których obraz jest
zbudowany.
Do zalet należą przede wszystkim:
- skalowalność, prostota opisu, a przez możliwość
modyfikacji poprzez zmianę parametrów obrazu,
- mniejszy rozmiar w przypadku zastosowań
niefotorealistycznych (schematy techniczne,
loga, flagi i herby, wykresy itp.),
- opis przestrzeni trójwymiarowych,
- możliwość użycia ploterów zgodnie z metodą ich pracy,
- bardzo dobre możliwości konwersji do grafiki rastrowej.
Wśród głównych wad wymieniane są:
- ogromna złożoność pamięciowa dla obrazów
fotorealistycznych,
- przy skomplikowanych obrazach rastrowych nieopłacalność
obliczeniowa konwersji (poprzez wektoryzację) do formy
wektorowej.
Wektoryzacja pozwala pominąć nieistotne, zbędne elementy z
obrazu, co jest przydatne np. w grafikach technicznych.
ŹRÓDŁO: WIKIPEDIA.PL
|
 |
Admin |
|
|
|
|
|